Духовное ядро, этногенез и становление казачьего народа

Артамонова М.Г. Артамонова М.Г.
аспирантка кафедры социологии управления Института общественных наук Российской академии народного хозяйства и государственной службы при Президенте РФ.

Artamonova MG.
Postgraduate of the Chair of Sociology of Management at the Institute of Social Sciences, Academy of National Economy and State Service under the President of the Russian Federation.

УДК 316.35

Полный текст статьи

Аннотация

Объект. Христианизация народов на прародине казачества. Первый этап христианизации. В I-III веках среди эллинизированного населения бывшего Боспорского царства. Второй этап – христианизация народов-завоевателей: скифы, готы во III-IV вв., гунны V-VI вв. Первые шесть епархий: 1) Скифская, 2) Херсонская, 3) Готская; 4) Сурожская, 5) Фулльская, и 6) Боспорская (в IV в.). Четвертый этап - христианизация в Хазарии и ее религиозный раскол. Пятый этап – синергия христианства и славянства (VI- X вв.). Шестой этап – создание казачьих христианских епархий (XIII в.). Столкновение цивилизаций на фоне духовно-культурного перелома (Сарматы, Готы, Гунны, Хазары, Аланы).

Предмет исследования. Периодизация становления казачьего народа. Духовное основание – главный критерий в формировании народа. Первый латентный этап становления народа – восприятие новой духовной традиции. Второй этап – укрепление христианской традиции до уровня доминирования в поликонфессиональном окружении. Переход от протоказачества - к казачьему народу, от предыстории - к истории, от протокультуры - к культуре. Третий этап – достижение духовной зрелости. Сформированность духовного ядра и переход к развитию классических - срединных областей культуры. Четвертый этап - формирование полной совокупности культурной традиции на высшем, срединном и обыденном уровне. Развитие элитной и поддерживающей культуры, доминирующей и нормативной культуры, развитие комплекса отраслей культуры и субкультур.

Основные проблемы: Расширение суперэтноса и Вторичный Цикл трансляций культуры — новая фаза развития казачьего народа. Расширение географии казачества (XV-XVIII вв. - Западная и Восточная Сибирь, Дальний Восток). Этногенез и становление казачьего народа. Славяно-русы Тмутараканское княжество – «Казакия» (IX в.). Народность Тмутараканского княжества — родоначальница Донского Казачества. Смешение казахов с славяно-русами и образование особой бродницкой народности. Слияние со скандинавские воины, несущие службу в Византии и тюркскими племенами: казахов, черкасов, кабаров (X в.). Смешение на Днепре алан и черкасов (касогов, черных клобуков).

Возрождение казачьего народа. Мировоззренческая устремлённость казачества. Духовные ценности. Стратегия действий по развитию и солидаризации этнического и народного самосознания. Социально-демографическая характеристика казачества в ХIХ-ХХ вв.

Цель. Описание казачества как этнической общности, этноса и народа. Древние межцивилизационные истоки особого уклада жизни казачьего народа. Главный фактор – основы духовной культуры и духовной жизни народа. Три уровня культуры как индикаторы общности, этнического развития и высшего уровня развития – народа. Смена духовного ядра как главный фазис в становлении казачьего народа и его интеграции в русский народ.

Ключевые слова: этногенез; этнос; этникос; казачий народ; уровни культуры; системообразующая роль первых культурных влияний; духовное ядро культуры; социокультурные трансляции.

Abstract

Object. The Christianization of the peoples in the ancestral home of the Cossacks. The first phase of the Christianization. In I-III centuries among the Hellenized population of the former kingdom of the Bosporus. The second stage - the Christianization of the peoples-conquerors: the Scythians, the Goths in the III-IV centuries. Huns V-VI centuries. The first six dioceses: 1) Scythian, 2) Kherson, 3) Gothic; 4) Sourozh 5) Fullskaya and 6) Bosporkaya (in IV.). The fourth stage - the Christianization of the Khazars and its religious schism. The fifth stage - the synergy of Christianity and the Slavic (VI- X cc.). The sixth stage - the creation of the Cossack Christian dioceses (XIII c.). The clash of civilizations against the background of the spiritual and cultural fracture (Sarmatians, Goths, Huns, Khazars, Alans).

The subject of the study. Periodization of becoming the Cossack people. The spiritual base - the main criterion in forming the nation. The first phase of development of the people of the latent - of a new perception of the spiritual tradition. The second stage - the strengthening of the Christian tradition to the level of dominance in the multi-confessional environment. The transition from protokazachestva - a Cossack people from history - the history, from the proto - culture. The third stage - the achievement of spiritual maturity. Maturity of the spiritual core and transition to the development of the classic - middle areas of culture. The fourth stage - the formation of the full set of cultural traditions at the top, middle and everyday level. Development and maintenance of elite culture, the dominant and normative culture, the development of complex fields of culture and subcultures.

Main problems: Enhanced superethnos and Secondary Cycle broadcasts culture - a new phase of development of the Cossack people. Geographical expansion of the Cossacks (XV-XVIII centuries. - Western and Eastern Siberia, the Far East). Ethnogenesis and formation of the Cossack people. Slavic-Rus Tmutarakan Principality - "The Cossacks» (IX c.). Nationalism Tmutarakan principality - the ancestor of the Don Cossacks. Mixing with the Slavic-Kazakh Russ and special education brodnitskoy nationality. The merger with Scandinavian soldiers serving in Byzantium and Turkic tribes: the Kazakhs, Cherkasov, a cabaret (X c.). Mixing on the Dnieper and Alan Cherkasov (Kasogs, black hoods).

The revival of the Cossack people. Worldview aspiration Cossacks. Spiritual values. The strategy for the development and solidarity of ethnic and national identity. Socio-demographic characteristics of the Cossacks in the nineteenth and twentieth centuries.

Purpose. Description of the Cossacks as an ethnic community, nation and people. The ancient origins of inter-civilizational special Cossack way of life of the people. The main factor - the basis of the spiritual culture and spiritual life of the people. Three levels of culture as indicators of community, ethnic development and higher level of development - the people. Change spiritual core as the main phase in the formation of the Cossack nation and its integration into the Russian people.

Keywords: ethnogenesis; ethnicity; ethnikos; Cossack people; levels of culture; First backbone role of cultural influences; the spiritual core of the culture; socio-cultural translation.